- Bertanggungjawab untuk mentadbir kawasan majlis yang merupakan Bandar-bandar dan kawasan sekitar yang diwartakan di bawah Akta Kerajaan Tempatan
- Merancang pembangunan masa depan kawasan Majlis dan memberikan perkhidmatan perbandaran untuk memenuhi keperluan asasi aktiviti harian penduduk kawasan majlis.
- Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan secara cekap, mesra dan berkualiti serta berusaha untuk mencapai tahap perkhidmatan ke arah kecemerlangan dan keunggulan untuk keselesaan semua penduduk dan pengunjung.
- Mewujudkan hubungan baik dengan semua pihak yang ada kaitan langsung atau tidak langsung dalam konteks untuk mencapai matlamat dan objektif Majlis.
- Tugas berhubung dengan pentadbiran, urusetia dan kewangan
- Pembersihan bandar dan kawasan rekreasi.
- Menyediakan lampu jalan dalam kawasan yang dikenakan cukai.
- Mengatur, mengawal dan merancang pembangunan dan juga penggunaan tanah dalam kawasan pemerintahan majlis.
- Membina dan menyelenggara jalan-jalan dalam kawasan majlis.
- Menamakan jalan-jalan dalam kawasan majlis.
- Mengawal dan menyediakan peraturan dalam proses kerja pembangunan membina dan menyelia kawasan taman awam dalam kawasan majlis.
- Mawalan penyakit (kawalan).
- Memproses dan mengeluarkan lesen-lesen perniagaan.
- Memproses dan meluluskan permohonan untuk pemajuan dalam kawasan rintahan majlis.
Pencapaian Piagam Pelanggan
- PROFIL
- Hits: 1796
*Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan MD Dabong dikemaskini setiap setahun sekali. Harap maklum
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN MAJLIS DAERAH DABONG BAGI TEMPOH JAN- DIS 2023
1.) Memberikan perkhidmatan pungutan sampah setiap hari di pusat perdagangan dan pasar awam dan 3 kali seminggu di lain-lain kawasan.
a)Pencapaian kutipan sampah di pusat perdagangan.
BULAN |
JUMLAH KUTIPAN |
PENCAPAIAN |
Januari | 31 hari | 100 % |
Februari | 28 hari | 100 % |
March | 31 hari | 100 % |
April | 30 hari | 100 % |
Mei | 31 hari | 100 % |
Jun | 30 hari | 100 % |
Julai | 31 hari | 100 % |
Ogos | 31 hari | 100 % |
September | 30 hari | 100 % |
Oktober | 31 hari | 100 % |
November | 30 hari | 100 % |
Disember | 31 hari | 100 % |
b) Pencapaian kutipan sampah di kawasan lain (perumahan)
BULAN |
JUMLAH KUTIPAN SEBULAN |
PENCAPAIAN |
ULASAN |
Januari | 31 hari | 100 % |
Pembersihan pada hari Jumaat & Sabtu tidak dilaksanakan atas arahan perkhidmatan MDD |
Februari | 28 hari | 100 % | |
March | 31 hari | 100 % | |
April | 30 hari | 100 % | |
Mei | 31 hari | 100 % | |
Jun | 30 hari | 100 % | |
Julai | 31 hari | 100 % | |
Ogos | 31 hari | 100 % | |
September | 30 hari | 100 % | |
Oktober | 31 hari | 100 % | |
November | 30 hari | 100 % | |
Disember | 31 hari | 100 % |
1) Pembersihan longkang dilakukan setiap hari di kawasan bandar dan Pekan Dabong.
BULAN |
JUMLAH KUTIPAN SEBULAN |
PENCAPAIAN |
ULASAN |
|
Bandar |
Pekan |
|||
Januari |
31hari |
31hari |
100 % |
Pembersihan dilakukan setiap hari termasuk cuti umum. |
Februari |
28 hari |
28 hari |
||
Mac |
31 hari |
31 hari |
||
April |
30 hari | 30 hari | ||
Mei |
31 hari | 31 hari | ||
Jun | 30 hari | 30 hari | ||
Julai | 31 hari | 31 hari | ||
Ogos | 31 hari | 31 hari | ||
September | 30 hari | 30 hari | ||
Oktober | 31 hari | 31 hari | ||
November | 30 hari | 30 hari | ||
Disember | 31 hari | 31 hari |
2) Permohonan Lesen Diproses Dan Diberi Kelulusan Lesen Serta-Merta. (Jan - Dis 2023)
KATEGORI |
PERMOHONAN DITERIMA |
PERMOHONAN DIPROSES |
PERATUS (%) PERMOHONAN DI PROSES |
Lesen Pasar Minggu |
211 |
211 |
100% |
Lesen Bazar Ramadhan (termasuk tapak swasta) |
- |
- |
- |
Lesen Sementara Promosi (permit) |
95 |
95 |
100% |
Lesen Ekspo / Funfair |
0 |
0 |
100% |
Lesen Premis |
167 |
167 |
100% |
Lesen Iklan |
61 |
61 |
100% |
2) Kelulusan bersyarat melibatkan perniagaan premis makanan / bukan makanan,kilang makanan,bukan makanan akan dikeluarkan dalam tempoh seperti berikut:
a) 1 bulan bagi tempoh (Jan - Dis 2023)
KATEGORI |
JUMLAH PERMOHONAN YANG DITERIMA |
JUMLAH LESEN YANG DIKELUARKAN DALAM TEMPOH 1 BULAN |
PERATUS (%) PERMOHONAN DI PROSES |
Lesen Premis Makanan / Bukan Makanan |
- |
- |
- |
Sasaran Keseluruhan Prestasi Piagam Pelanggan |
- |
- |
|
Lesen Iklan |
- |
- |
- |
b) 14 hari lesen dikeluarkan bagi perniagaan yang berisiko dan 7 hari bagi yang tidak berisiko untuk tempoh (Jan-Dis 2023)
KATEGORI |
JUMLAH PERMOHONAN YANG DITERIMA |
JUMLAH LESEN YANG DIKELUARKAN DALAM TEMPOH 1 BULAN |
PERATUS (%) PERMOHONAN DI PROSES |
Lesen Komposit |
- |
- |
- |
Lesen Premis Makanan / Bukan Makanan |
|
|
|
Sasaran Keseluruhan Prestasi Piagam Pelanggan |
|
|
|
Lesen Iklan |
- |
- |
- |
5) Memberikan Kelulusan ke atas Permohonan Perancang dan Pembangunan Yang Mematuhi Kehendak-Kehendak Perancangan Tidak Melebihi 2 Bulan.
BIL |
JENIS PERMOHONAN |
JUMLAH YANG DITERIMA |
JUMLAH YANG DISELESAIKAN |
PERATUSAN |
|
1 |
Kebenaran Merancang |
131 |
131 |
100 % |
|
2 |
Ulasan Tanah |
- |
- |
- |
|
3 |
Ulasan Plan Bangunan |
98 |
98 |
100 % |
|
JUMLAH KESELURUHAN |
229 |
229 |
100 % |
-
Mengamalkan layanan yang mesra dan sentiasa bersedia membantu dalam ke semua perkhidmatan pelanggan serta memberi perkhidmatan kaunter yang cekap dan berkualiti
-
Menjalankan kerja-kerja perkhidmatan awam (pengurusan sisa pepejal, penyelenggaraan jalan, parit dan longkang) dengan cepat, tepat dan memuaskan berdasarkan jadual yang telah ditetapkan.
-
Mengutamakan perkhidmatan di kawasan-kawasan yang dikenakan cukai.
-
Menyedia dan meningkatkan kemudahan awam (taman, landskap, tandas awam, perhentian bas kemudahan laluan pejalan kaki dan lain-lain) untuk keselesaan semua.
-
Mempastikan semua projek-projek yang dilaksanakan mengikut spesifikasi, selamat dan menjimatkan.
-
Memproses segala permohonan (lesen, pembangunan, kerja-kerja dan lain-lain) mengikut prosedur dalam tempoh yang telah ditetapkan
-
Majlis Daerah Dabong (MDD) akan memberikan perkhidmatan yang cekap, cepat dan berkesan kepada pelanggan berasaskan nilai-nilai jujur, ikhlas, bersih, adil dan amanah berteraskan konsep kerja sebagai satu ibadat.
HIJAU-Melambangkan perancangan pembangunan bermotifkan mesra alam dan warna melambangkan keislaman. |
|
KUNING-Melambangkan kepada agama islam teras pembangunan dan juga kedaulatan raja. |
|
MERAH-Semangat berkobar-kobar dalam perkhidmatan untuk yang terbaik. |
|
BIRU-Simbolik kepada perpaduan antara anggota dan penduduk seiring dengan peranan PBT kami iaitu memberi perkhidmatan kepada penduduk. |
|
GAMBAR POKOK-Mesra alam dan menitikberatkan kepada aspek persekitaran dalam perancangan pembangunan. |
|
LOGO KERAJAAN KELANTAN-Merupakan PBT dalam kerajaan negeri Kelantan. |
|
PERKATAAN JAWI "MIN DA DI" TENGAH BULATAN-Menunjukkan ringkasan Majlis Daerah Dabong |
|
BENTUK BULATAN-Melambangkan kehidupan yang sentiasa berkitaran. |
- Bertanggungjawab untuk mentadbir kawasan majlis yang merupakan Bandar-bandar dan kawasan sekitar yang diwartakan di bawah Akta Kerajaan Tempatan.
- Merancang pembangunan masa depan kawasan Majlis dan memberikan perkhidmatan perbandaran untuk memenuhi keperluan asasi aktiviti harian penduduk kawasan majlis.
- Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan secara cekap, mesra dan berkualiti serta berusaha untuk mencapai tahap perkhidmatan ke arah kecemerlangan dan keunggulan untuk keselesaan semua penduduk dan pengunjung.
- Mewujudkan hubungan baik dengan semua pihak yang ada kaitan langsung atau tidak langsung dalam konteks untuk mencapai matlamat dan objektif Majlis.
- Tugas berhubung dengan pentadbiran, urusetia dan kewangan
- Pembersihan bandar dan kawasan rekreasi.
- Menyediakan lampu jalan dalam kawasan yang dikenakan cukai.
- Mengatur, mengawal dan merancang pembangunan dan juga penggunaan tanah dalam kawasan pemerintahan majlis.
- Membina dan menyelenggara jalan-jalan dalam kawasan majlis.
- Menamakan jalan-jalan dalam kawasan majlis.
- Mengawal dan menyediakan peraturan dalam proses kerja pembangunan membina dan menyelia kawasan taman awam dalam kawasan majlis.
- Mawalan penyakit (kawalan).
- Memproses dan mengeluarkan lesen-lesen perniagaan.
- Memproses dan meluluskan permohonan untuk pemajuan dalam kawasan rintahan majlis.